tisdag 6 december 2011

Förkylningsterminen

Jag har varit förkyld sen jag flyttade till Uppsala. Till och från har jag blivit värre och fått feber.
Därför blir det tyst här ibland. Förra veckan var just en sån vecka då jag låg med feber och lyssnade på radio hela dagarna.

Nu för att hålla mig frisk skulle jag behöva era bästa "hålla sig frisk" tips!

Jag har precis köpt en färsk ingefära för att prova ett avkok med den, annars dricker jag Friggs te med Ingefära och Citron.Till frukost blir det friska smoothies med mycket frukt och även här ingefära eller någon annan krydda.

 


Jag har inte virkat någonting alls under tiden jag var sjuk. Så kvällen igår fick gå till en ny mössa. Den får jag inte slutföra förrän jag läst minst ett kapitel i vår kurslitteratur. En morot att se fram emot! 


2 kommentarer:

  1. Verkar vara ett tag du varit förkyld. Mögel i lägenheten?

    SvaraRadera
  2. Jag blir ofta förkyld en längre period när jag flyttat till någon ny stad eller börjat på en ny skola. Våren jag flyttade in på studentkorridor var helt galen...då höll det i sig i flera månader. Jag var ganska pigg för det mesta, men ungefär var 3e eller 4e vecka var jag störtförkyld. Fast jag hade aldrig feber. Antar att man blir "långsjuk" för att det finns så många nya bakterier man inte är van vid i den nya miljön.
    Om det håller i sig ovanligt länge kan ett tips vara att gå till doktorn och ta ett blodprov där de kollar näringsvärdena, för att se om man har brist på nånting, och därmed nedsatt immunförsvar. Stress ska man också försöka undvika. Sov/vila mycket och var noga med maten - inte bara när du är sjuk. Att flytta till en ny stad är ju en stor utmaning och påfrestning som kan tära på kroppen.
    Om jag redan blivit sjuk skär jag en bit färsk ingefära i tunna skivor, lägger i en kopp med en stoooor sked honung, häller på kokande vatten och många skvättar citronsaft. Sen dricker jag det så hett jag bara kann. Kom ihåg att ha på citronen efter vattnet slutat koka, annars förstörs c-vitaminerna. Den här drycken kan man dricka hur mycket som helst av. God är den också.
    Om man är mycket snorig/har ont i halsen funkar nässprej och strepsils från apoteket såklart ett tag. När man ska ta paus från nässprejet brukar jag använda saltvattenlösning som nässprej i stället (man kan göra själv med kokt vatten och salt, men jag har glömt vilket förhållande man ska blanda i). Man kan också göra ett litet ångbad med timian. Timian är nämligen antiinflammatoriskt. Koka upp vatten och häll i en bunke som klarar värme. Lägg i timian och sätt dig med ansiktet över bunken, med en handduk över huvudet. Då blir det som en mini-ångbastu för ansiktet. Om man har snörvel i näsan andas man in med näsan och ut genom munnen. Om man har ont i halsen gör man tvärt om.
    Ett annat husmorsknep som funkar om man håller på att få ont i halsen, men det inte brutit ut ännu, är att lösa upp så mycket salt som möjligt i en deciliter kokande vatten. Sedan gurglar/sköljer man halsen och munnen när det svalnat - obs! Svälj inte!
    Om man är inne mycket, eller ligger sjuk hemma är det väldigt viktigt att vädra med jämna mellanrum. Ofta blir vi inte sjuka av att va ute i kylan som många tror, utan av alla bakterier som finns i innomhusluften och dammet under sängen. Se även till att alltid ha varma fötter. Om fötterna blir kalla, har näsan lätt att bli kall, och då funkar inte motståndet mot bakterier i inandningsluften lika bra som om näsan är varm.
    Jag började käka D-vitamin som kosttillskott förra året, för det bygger upp immunförsvaret på lång sikt. För mig har det funkat riktigt bra. Fast jag flyttade i somras har jag inte haft någon riktig förkylning än.
    Hoppas du har nån glädje av mina tips :)
    Kram!

    SvaraRadera